Sindrom patelofemoralnog bola je jedno od najčešćih bolnih stanja kolena i mladih aktivnih sportista i starijih osoba.

Sindrom patelofemoralnog bola je medicinski izraz za bolove koji se osećaju iza Vašeg kolena, gde se vaša patela (čašica) zajedno sa butnom kosti (femur) formira samu zglobnu strukturu. Ovaj zglob je poznat kao Baš patelofemoralni zglob.

Sindrom patelofemoralnog bola nastaje uglavnom zbog prekomernog patelofemornog zglobnog pritiska nastalog usled slabog poravnanja čašice u odnosu na okolne strukture, što vremenom utiče na zglobnu površinu iza čašice (tzv. retropatelarni zglob).

Šta uzrokuje patelofemoralni bolni  sindrom?

Vaša patela normalno klizi gore i dolje kroz femoralni žleb. Dok je koleno savijeno, pritisak između čašice i žleba se povećava.

Ovaj retropatellarni pritisak se dodatno povećava ako se patela ne kreće normalno kroz žljeb, već ,,naginje” u jednu stranu,  pomera se više na jednu stranu, čineći je da se trlja o butnu kost.

Ponovljena trauma uzrokuje povećanje napetosti Vaših retropatellarnih zglobova, što može dovesti do bola na čašici, iritacije zgloba i eventualne degeneracije zajedničkih površina zgloba, odn. kontaktne površine čašice i butne kosti.

Najčešći uzroci loše pozicije čašice su abnormalni mišićni disbalans i loša biomehanička kontrola.

Bolna čašica (patellofemoralni bol) utiču na 25% populacije u neko vreme u svom životu, ali je to češće kod sportista. Sportovi u kojima se obično vidi sindrom patelofemoralnog bola su oni koji u sebi sadrže trčanje, skakanje i sletanje ili gde je potreban položaj čučnja. Ti sportovi uključuju trčanje, tenis, krosfit, fudbal, odbojku, košarku, skijanje i druge.

Nelečeni pateloforalni bolni sindrom takođe može da predisponirati patelarni tendonitis.

Šta uzrokuje neuravnoteženost mišića?

Vaši butni mišići (kvadricepsi) se pričvršćuju na patelu i kroz njega na patelnu tetivu koja se prikačuje na vrh Baše cevanica.

Ako postoji mišićna neravnoteža između kvadriceps mišića: vastus lateralis (VL), koji povlači Vašu patelu gore i napolje, i vastus medialis oblikusa (VMO), koji je jedini deo četvorostrukog mišića koji vuče Vašu čašicu i malo unazad, Vaša čašica će se pomerati upolje bočno u žljebu butne kosti.

Uobičajeni razlozi slabog vastusa medialisa (VMO) uključuju povredu kolena, period nakon operacije, otok ili jednostavno nekorišćenje mišića u potrebnom obimu.

Dugotrajna napetost Vaših lateralnih, spoljnih, kolenih struktura (lateralni retinakulum, VL, i ITB veza) će podstaknuti Vašu čašicu da se pomeri bočno tokom vremena. Naročito, ako je Vaš VMO takođe slab.

Vaši mišići kuka su takođe veoma važni u kontroli Vaših butina. Slaba kontrola mišića zadnjice omogućava da se koleno uvuče i primeni relativno bočno pomeranje patele. Najuspešniji programi rehabilitacije zahtevaju procenu i korekciju kontrole mišića kuka i zadnjice.

Sindrom patelofemoralnog bola je češći tokom adolescencije, jer dugačke kosti rastu brže od mišića, tetiva i ligamenata, ostvarujući abnormalne pritiske na zglobove. Aktivna deca koja ne istežu odgovarajuće mišiće su predisponirana ka lošijem pozicioniranju čašice.

Koji biomehanički problemi izazivaju sindrom patelofemoralnog bola?

Slab nožni položaj (npr. ravne stopala) i slabi mišići zaduženi za kontrolu kuka mogu dozvoliti da se koleno zavija i rezultira bočnim odstupanjem Vaše patele.

Kada se loša biomehanika ponavlja sa svakim korakom tokom hodanja ili trčanja, ta loša navika konstantno traumatizuje meka tkiva kolena, što se manifestuje kroz patelofemoralni bol.

Koji su simptomi patelofemoralnog bolnog sindroma?

Početak bola na čašici je obično postepen pre nego traumatičan a simptomi patelofemoralnog bola obično se primećuju tokom aktivnosti koje uključuju savijanje kolena.

Stepenice, čučnjevi, klečenje, skakanje ili trčanje su obično bolni. Kako Vaš sindrom pateloforalnog bola napreduje, kolena će postati bolna dok hodate, a zatim na kraju čak i u mirovanju.

Takođe možete iskusiti bol u čašici kada ste u pozicijama gde je koleno duže savijeno , npr. sedenje u stolici. Nadimak za ovo stanje je “pozorištna kolena”.

Tretman patelofemoralnog sindroma

Istraživači su potvrdili da je fizioterapijska intervencija vrlo efikasno dugoročno rešenje za bol u čašici.

Približno 90% pacijenata sa patelofemornim sindromom će biti bez bolova u roku od šest sedmica od početka fizioterapeutskog programa rehabilitacije patelofemoralnog sindroma bola.

Za one koji ne reaguju, može se zahtevati operacija za popravku povređenih tkiva, kao što su teška oštećenja ili artritična zglobna površina.

Cilj lečenja je, kao prvo,  smanjenje bola i upale, a zatim, što je još važnije, ispraviti razloge nastanka, kako bi sprečili vraćanja bolnog stanja na dugoročno.

Ne postoji konkretan vremenski okvir za napredovanje od svake faze do naredne. Vaša rehabilitacija će biti određena mnogim faktorima tokom kliničke procene Vašeg fizioterapeuta.

Proces oporavka kod patelofemoralnog sindroma

Faza 1 – Zaštita od povreda: Saveti za olakšanje bolova i umirenje upalne reakcije

Kao kod većine povreda mekog tkiva, početni tretman je – odmor, led i zaštita.

Odmor: U ranoj fazi najbolje je izbeći sve aktivnosti koje izazivaju bol u čašici.Led je jednostavan i efikasan način za smanjenje bolova i otoka. Molimo Vas da primenite 5-10 minuta svakih 2 do 4 sata tokom početne faze ili kada primete da je vaša povreda topla ili vruća.

Vaš fizioterapeut će normalno primenjivati kineziološku pomoćnu traku ili slična sredstva kako bi Vam pomogao u ublažavanju bolova i započinjanju faze preusmeravanja patelofemoralnog zgloba. Patelofemoralni tejping je normalno odmah efikasan u umanjenju bolova.

Vaš fizioterapeut će koristiti niz korisnih procedura uključujući tehnike za ublažavanje bolova, mobilizaciju zglobova, masažu, postavljanjem steznika i akupunkturu kako bi Vam pomogli tokom ove bolne faze.

Antiinflamatorni lekovi i prirodne kreme kao što je gavez mogu pomoći u smanjenju bolova i otoka. Većina ljudi može tolerisati paracetamol kao sredstvo protiv bola.

Faza 2: Oporaviti pun domet pasivnog pokreta

Vaša kolena i čašice moraju biti u mogućnosti da klize kroz svoj puni normalni opseg kretanja. Vaš fizioterapeut će proceniti Vaš pokret i primeniti potrebne tehnike za normalizaciju vašeg dometa kretanja.

Faza 3: Vraćanje potpune mišićne dužine

Vašim mišićima prednje i zadnje lože nadkolenice kao i mišićima lista će biti potrebno istezanje, jer su čvrsti i izazivaju prekomernu tenziju ili pritisak na vašu čašicu. Važno je vratiti normalnu dužinu mišića radi poboljšanja biomehanike donjih ekstremiteta.

Faza 4: Normalizovati mišićnu ravnotežu kvadricepsa

Da biste sprečili ponovnu pojavu, Vaš fizioterapeut treba proceniti mišićni balans kvadricepsa, mišića prednje lože natkolenice, i njegovu kontrolu. U većini slučajeva, zahtevaće Vam određeni program za jačanje kolena.

Vaš fizioterapeut će vam propisati najbolje vežbe.

Faza 5: Normalizovati biomehaniku stopala i kuka

Sindrom patelofemoralnog bola može doći zbog loše biomehanike stopala (npr. ravnog stopala) ili slabe kontrole kuka.

Da biste sprečili ponovnu pojavu, kontrolu stopala i kuka trebalo bi da izvrši Vaš fizioterapeut. U nekim slučajevima, možda ćete tražiti korektivni uložak (umetak za cipele) ili ste možda kandidat za aktivni program za stabilizaciju stopala.

Ostali pacijenti mogu zahtevati program stabilizacije kuka. Vaš fizioterapeut će rado razgovarati o tome šta vam je potrebno.

Faza 6:  Normalizacija pokreta

Bol u čašici se najčešće javlja zbog loših navika, bilo da se radi o nepravilnom hodu, skakanju, sletanju, trčanju ili čučnju. Da biste sprečili ponovnu pojavu, potrebno je proceniti i ispraviti Vašu tehniku šetnje, skakanja i sletanja, trčanja ili izvođenja čučnja.

Vaš fizioterapeut će rado porazgovarati o onome što Vam je posebno potrebno.

Faza 7: Vraćanje velike brzine, snage, propriocepcije i lagodnosti

Većina klijenata sa bolovima u čašici treba da se vrati na velike brzine ili aktivnosti ponavljanja, koje postavljaju ogromne sile na koleno. Vaš fizioterapeut će vas voditi kroz povratak u sportsko planiranje.

Za ravnotežu i propriocepciju (osećaj relativnog položaja susednih delova tela) je poznato da su negativno pogođeni patelofemoralnim bolom. Kako bi se sprečilo ponovno otežavanje, oba aspekta trebaju biti procenjena i prekontrolisana.

U zavisnosti od toga šta podrazumeva vaš sport ili način života, brzina, agilnost, propriocepcija i program snage će biti prilagođeni da Vas pripreme za proces oporavka koji je sličan sportu kojim se bavite.

Faza 8: Povratak na sportske aktivnosti

Ako se bavite  sportom i zavisno od zahteva vašeg odabranog sporta, možda će Vam biti potrebne određene sportske vežbe i napredni trening kako bi Vam bio omogućen siguran i bezbolan povratak u Vaš odabrani sport.

Vaš fizioterapeut će s vama diskutovati o vašim ciljevima, vremenskim okvirima i trening planovima kako biste se spremili za potpun i siguran povratak u sport. Savršeni ishod oporavka će Vam omogućiti obavljanje aktivnosti punim brzinama, snagom, agilnošću i funkcijom, uz dodatno saznanje da je temeljni program rehabilitacije smanjio Vaše šanse za buduće povrede.

Korisni proizvodi mogu biti patelofeomarni steznik, ITB poler (penasti valjak).

Ukoliko imate problem sa patelofemoralnim sindromom, posetite nas, jer u našem centru na kvalitetan i efikasan način tretiramo ovaj problem upotrebom “Tekar” aparata, “Hilt” lasera“Bemer” aparata i primenom odgovarajućih manuelnih tehnika, vežbi, masaža i kinezitejpinga. Pozovite nas i zakažite pregled, nakon čega će Vam biti prepisan odgovarajući fizikalni tretman. Rešite svoj zdravstveni problem, očekujemo Vas u centru “Fizijatrik i estetik”.