Dobro držanje je važno, kako za odrasle tako i za decu. A dobre navike se stiču od malih nogu, zato ćemo u ovom tekstu upravo da pričamo o dobrom držanju dece i kako vi kao roditelji, ali i rođaci, učitelji, nastavnici možete da im pomognete i usadite neke dobre navike.

Postoji mnogo načina kako možete da utičete na vašu decu i njihovo držanje, neki od tih načina podrazumevaju: edukaciju i priču sa decom o važnosti dobrog držanja, podsticanje aktivnosti koje će im pomoći da razviju i zadrže dobro držanje, prilagođavanje vašeg doma i nameštaja koji će podsticati decu da sede pravilno.

PRIMEROM IH NAUČITE DOBROM I PRAVILNOM DRŽANJU

Ukoliko dete nešto želite da naučite, najbolje je da vodite primerom. Ispravite se dok šetate, zadržite kičmu pravom kada sedite i radite ili gledate tv. Deca, posebno ona najmlađa, uče tako što posmatraju i imitiraju.

Zato, kada ste kod kuće, posebno obratite pažnju na svoje držanje i postavite dobar primer svom detetu.

POHVALITE DETE

Nemojte samo da ih kritikujete i opominjete, a da zaboravite na pohvalu! Vašem detetu je potreban i pozitivan feedback od vas. Deca bolje uče kroz pohvale nego kritike. Dajte im do znanja da ste ponosni kada stoje/sede pravilno, kažite im na primer: „Vau, kako visoko i odraslo izgledaš kada tako lepo stojiš“.

Pohvala može da im da dodatnu motivaciju da rade na svom držanju i obrate pažnju na ovaj segment.

OBJASNITE IM ZAŠTO JE DOBRO DRŽANJE VAŽNO

Deci je često teško da prate uputstva ukoliko ne znaju koji su benefiti. Objasnite im zato koji su benefiti dobrog držanja na duge staze i koje su posledice:

-loše držanje može da doprinese stvaranju određenih poremećaja, trajnih deformiteta kičmenog stuba, koji kasnije mogu da prouzrokuju bolove u zglobovima kao i ograničenja u pokretima kasnije u životu

-disanje se poboljšava kada je i držanje dobro, što može dovesti do podizanja energije i bolje koncentracije, jer je mozgu potreban kiseonik kako bi dobro funkcionisao

-dobro držanje utiče i na bolje samopouzdanje

DOČARAJTE IM KROZ SLIKE

Deca, posebno ona mlađa, najbolje uče kroz slike. Zato se potrudite da nađete i slikovit materijal kroz koji biste mogli da ih edukujete i date im primere koje će zapamtiti:

-Gledajte sa vašom decom snimke na internetu koji su u vezi sa dobrim držanjem. Vežbe istezanja mogu da im budu zanimljive, mogu da ih nauče i ponavljaju nekoliko puta nedeljno.

-Nađite fotografije i crteže koji su prilagođeni dečjem uzrastu, a koji govore o dobrom držanju. Deca bolje reaguju na sadržaj koji je prilagođen njihovim godinama. Paragrafi suvoparnog teksta im neće biti zanimljivi, niti će im biti zanimljivo da vas slušaju dok im čitate. Ukoliko uz zanimljivu sliku osmislite i poučnu priču, osvojićete njihovu pažnju.

-Osmislite zanimljive igrice za decu kroz koje će da uče o pravilnom držanju. Odštampajte slike ljudi koji imaju dobro držanje i onih koji nemaju, zatim dajte detetu da razvrsta fotografije. Dok to radite, pričajte o svakoj fotografiji i objasnite zašto je primer loš ili dobar.

FIZIČKA AKTIVNOST

Upišite svoje dete da neki sport. Važno je da se deca kreću i da ne provode većinu dana sedeći u školici ili ispred monitora. Kroz fizičku aktivnost će ojačati mišiće leđa.

Ukoliko vaše dete ne želi da ide na sport, pokušajte da pronađete neku fizičku aktivnost koju možete da radite zajedno i u kojoj uživate.

Odvojite ih od ekrana uz fizičku aktivnost gde će ojačati mišiće, popraviti fleksibilnost, a što će sve imati veliki uticaj na poboljšanje njihovog držanja. Kada upisujete vaše dete na sportić ili na vežbe, budite sigurni da trening vode stručni ljudi.

UČITE KROZ IGRU

Mnogo je igara koje možete da igrate sa vašom decom, a koje će biti od koristi za dobro držanje. Budite kreativni kako biste pomogli svom detetu da bolje nauči.

Možete napraviti takmičenje ko će preneti knjigu na glavi od tačke A do tačke B. Pravilo je da knjiga sa glave ne sme da padne. Deca će na ovaj način naučiti da blansiraju, da stoje pravo, da postave glavu i vrat tako da budu stabilni.

Podstaknite decu da se penju. Drvo, merdevine…izaberite sami i naravno, neka to penjanje bude sigurno. Penjane zahteva određenu stabilnost leđa, kao i snagu, a zajedno mogu da pomognu da se podstakne dobro držanje.

Vozite sa vašim detetom bicikl, način na koji morate da sedite i balansirate doprinoste dobrom držanju.

PRILAGODITE PROSTOR ZA RAD

Neretko deca razviju loše držanje pre svega zbog obaveza koje ih vezuju za školu i domaći. Posebno ukoliko zadaci treba da se obave elektronski uz lap top, deca provedu i više vremena nego što bi trebala za ekranom i često su satima u položaju koji nije pogodan za dobro držanje. Zato, kreirajte dobru radnu okolinu za vaše dete.

Neka radni sto bude u visini laktova i ne dozvolite detetu da domaći radi na krevetu i kauču. Uzmite odgovarajuću stolicu koja će pružiti podršku leđima i vratu. Naučite dete kako pravilno da sedi za stolom dok radi domaći. Skrenite im pažnju ukoliko se previše naginju ka napred, sede krivo, povijaju glavu…

OGRANIČITE VREME ZA VIDEO IGRE I TV

Televizija i video igrice mogu da imaju veoma loš uticaj na držanje kod dece. Pre svega jer deca za to vreme leže i zauzimaju položaje koji nikako ne idu u prilog dobrom i pravilnom držanju kičme. Pokušajte da ograničite vreme koje provode ispred ekrana na maksimalno dva sata dnevno. Ne samo da će ovo ograničenje uticati na njihovo držanje, već ćete ih na ovaj način podstaći da se više druže i da provode vreme napolju.

OBRATITE PAŽNJU NA NAMEŠTAJ U KUĆI

Određen nameštaj koji držite u kući možda nije najbolji izbor kada je u pitanju dobro držanje. Zato je važno da obratite pažnju na sledeće:

-da dečiji dušek pruža adekvatnu podršku, da nije mekan jer u tom slučaju može da ima loš uticaj na položaj kičme u toku noći

-izbegavajte nameštaj, sofe, stolice, fotelje koje su previše mekane, vaše dete će doći u iskušenje da veliki deo vremena provodi baš tu. Iako se čini kao udoban deo nameštaja, često baš takvi izbori mogu da ostave trag na držanje

-podstaknite vašu decu da sede tako da su im noge uvek na podu. Prekrštene noge mogu da utiču na krivljenje kičme i loše držanje

Ukoliko vaše dete ima problema sa držanjem ili je već u fazi kada je došlo i do deformiteta u našem centru možete potražiti rešenje. Pre svega uvek savetujemo da se uradi individualan pregled koji vrši lekar i strukovni fizioterapeut sa ciljem utvrđivanja nastanka deformiteta.

Primenom specijalizovanih autorskih testova za dijagnostikovanje uz antropometrijska merenja (obim pokreta, obim ekstremiteta, dužina ekstremiteta, MMT – manuelni mišićni test) utvrđuje se uzrok nastanka, vrsta kao i stepen deformiteta.

Da bi došlo do pravilog rasta i razvoja deteta, potrebno je sprovoditi umerenu fizičku aktivnost uz stručan medicinski nadzor.